2406 zakopane app ban 600x100

Nowy Gabinet Ginekologiczny nr 5/2022Zaburzenia żylne miednicy, etiopatogeneza endometriozy, hymenoplastyka, aktualne rekomendacje dotyczące szczepień przeciwko SARS-CoV-2 kobiet ciężarnych i karmiących oraz opis pierwszego zabiegu z wykorzystaniem mikrosondy inPROBE – to tematy poruszane na łamach piątego w tym roku zeszytu magazynu Nowy Gabinet Ginekologiczny.

W sierpniu 2022 r. odbyła się pierwsza operacja z mikrosondy inPROBE w celu potwierdzenia bezpieczeństwa użycia mikrosondy oraz oznaczenia poziomu stężenia biomarkera HER2 w nowotworze piersi operowanej pacjentki. Publikujemy obszerny opis tej operacji. Drugim tematem jest niewydolność żylna miednicy (PeVD – pelvic venous disorders), która przejawia się jako spektrum objawów pojawiających się w obrębie brzucha, miednicy i nóg. Autorzy (Aleksander Woźniak, Martyna Kozłowska, Sławomir Woźniak) opisują etiologię, diagnostykę i postępowanie w przypadku PeVD. Z kolei w artykule prof. Janiny Markowskiej przedstawione są zależności pomiędzy endometriozą a występowaniem raka jajnika. Hymenoplastyka, to chirurgiczne odtworzenie błony dziewiczej. Jak dowodzi dr Piotr Kolczewski to jedno z najsłabiej opisanych zabiegów ginekologii plastycznej. Na łamach naszego magazynu dr. Kolczewski podjął się wstępnej analizy tego zabiegu. Prof. Tomasz Dziewiątkowski ze swoimi współpracownikami przedstawili aktualne rekomendacje dotyczące szczepień przeciwko SARS-CoV-2 kobiet ciężarnych i karmiących. Z tym artykułem warto się zapoznać. Publikujemy też drugą część historii położnictwa pt. „Wielkie koło położnicze – od egipskich papirusów do akcji „Rodzić po Ludzku” cz. II autorstwa lek. Agnieszki Kurczuk-Powolny.
W dalszej części magazynu znajduje się opis unowocześnionej wersji narzędzia diagnostycznego do wizualizacji, tworzenia oraz archiwizowania dokumentacji medycznej w zakresie wczesnego wykrywania zmian przednowotworowych oraz raka szyjki macicy (RSM), czyli systemu EVA. Ostatnim poruszonym tematem w tym wydaniu Nowego Gabinetu Ginekologicznego jest zastosowanie peruki jako elementu wspomagającego podczas leczenia choroby nowotworowej.
Zapraszamy do lektury.
Spis treści znajduje się tutaj.

Zachęcamy też do wykupienia prenumeraty. Można to zrobić tutaj.
To wydanie, w wersji papierowej można kupić tutaj, a w wersji elektronicznej - tutaj.