stethoscope 1584222 12801Niepłodność to problem, z którym obecnie boryka się około 10-15 procent par w Polsce. Sytuacja ta staje się coraz bardziej powszechna. Zmiana stylu życia i odwlekanie decyzji o posiadaniu dzieci to najczęstsze przyczyny problemów z zajściem w ciążę, co szczególnie odnosi się do pań. U mężczyzn wiek nie ma tak wielkiego znaczenia. Jednak zauważono, że problem niepłodności w takim samym stopniu dotyczy obojga płci.

Niepłodność ma miejsce wtedy, gdy pomimo upływu roku starań i regularnego współżycia bez stosowania różnych metod antykoncepcyjnych nie dochodzi do zapłodnienia. Problem z zapłodnieniem może być spowodowany zbyt późnym wiekiem, w jakim kobieta stara się zajść w ciążę. Upływający czas działa na niekorzyść osób starających się o dziecko. Im później kobieta będzie rozważać założenie rodziny, tym trudniej będzie jej zajść w ciążę. Patrząc na taką sytuację z biologicznego punktu widzenia, największy potencjał rozrodczy mają kobiety, które nie ukończyły jeszcze 25 roku życia.

W społeczeństwach, które można określić jako rozwinięte lub rozwijające się, granica wieku, w którym kobieta stara się o dziecko niebezpiecznie się przesuwa. Kobiety myślą o dziecku dopiero w wieku 30 lat i tym samym już wtedy mogą mieć problem z zajściem w ciążę. Najczęściej u kobiet 38 rok życia jest określany jako przełomowy pod względem płodności.
Przyczyn niepłodności może być jednak wiele. Mogą to być problemy hormonalne. U kobiet ich efektem są zaburzenia jajeczkowania, natomiast u mężczyzn objawiają się nieprawidłowymi parametrami nasienia. Równie groźne mogą być przebyte lub nieleczone infekcje narządów płciowych.
W przypadku niepłodności zaleca się przeprowadzić badanie obojga partnerów. U kobiet oznacza się poziom hormonów, AMH, Inhibiny, a także przeprowadza się badanie USG. U mężczyzn wykonuje się ogólne badanie nasienia. Skuteczność in vitro jest określana na poziomie pomiędzy 5 a 12 %, jednak daje ona pozytywne rezultaty nie we wszystkich przypadkach. Powodzenie leczenia zależy od wielu czynników, w tym od stanu zdrowia pacjentów, zaplecza placówki, czy od stażu i kompetencji lekarzy.

Więcej informacji na temat walki z niepłodnością znajdziesz tutaj.