erekawice2

Alltus Gdynia 600x100 v2 min

e-ginekologia.pl - portal dla lekarzy ginekologówCiąża to wyjątkowy czas w życiu każdej kobiety. W tym okresie panie z problemami natury kardiologicznej powinny zwrócić szczególną uwagę na swoje samopoczucie, a ich ciąże powinny być prowadzone z dużą troską przez specjalistów z zakresu ginekologii położniczej i kardiologii. Dlaczego? Czy cud życia może zagrażać sercu matki?
    Kobiety cierpiące na choroby układu naczyniowo-sercowego, już podczas pierwszej wizyty u ginekologa prowadzącego ciążę, powinny powiedzieć o dotykających je schorzeniach kardiologicznych.
    Planowanie ciąży
    Kobiety borykające się z chorobami układu naczyniowo-sercowego przed planowaniem ciąży powinny skonsultować się z kardiologiem. Specjalista po przeprowadzeniu wywiadu lekarskiego, skieruje kobietę na odpowiednie badania pozwalające ocenić stan zdrowia pacjentki, szanse na donoszenie ciąży oraz urodzenie dziecka bez powikłań. Wśród takich badań znajdują się m.in.: EKG, badania gazometryczne, echokardiografia, monitorowanie przez 24 godziny zaburzeń rytmu serca. W zależności od przeprowadzonego wywiadu, badania przedmiotowego oraz badań laboratoryjnych i pracownianych lekarz szacuje ryzyko sercowo-naczyniowe u ciężarnej. Jeśli pacjentka znajduje się w grupie ryzyka, lekarz przeprowadza rozmowę dotyczącą konsekwencji zdrowotnych, jakie może nieść za sobą ciąża oraz przedstawia rozwiązania dla poszczególnych schorzeń.
    Należy pamiętać, że choroby serca narażają na powikłania zarówno kobietę, jak i dziecko, dlatego tak istotne są wizyty u specjalistów w czasie planowania ciąży.

Niewydolność serca
    W czasie ciąży u kobiet występuje zwiększone ryzyko niewydolności krążenia, nade wszystko niebezpieczne jest ono u kobiet leczących się kardiologicznie od dłuższego czasu. To właśnie u tej grupy kobiet nasila się niewydolność, szczególnie mocno odczuwalna w okresie między 28–32 tygodniem ciąży. Problemy tego rodzaju są również obecne w czasie porodu i połogu ze względu na wysiłek związany z samym porodem oraz zmniejszeniem łożyska naczyniowego w czasie połogu.
    Niewydolność serca może występować również u kobiet nie mających do tej pory problemów z układem naczyniowo-sercowym. Ciąża może zdemaskować niezdiagnozowaną wcześniej niewydolność serca. Dzieje się to wskutek zmian hemodynamicznych zachodzących w układzie krążenia kobiety, zwłaszcza w trzecim trymestrze ciąży.
    Przy niewydolności serca można zaobserwować niepojawiające się dotąd duszności, łatwe męczenie się, obrzęki kończyn dolnych.

Zaburzenia rytmu serca
    Kobiety cierpiące na arytmię powinny skonsultować rodzaj, diagnostykę i terapię zaburzeń rytmu z kardiologiem-elektrofizjologiem na etapie planowania ciąży, bowiem w trakcie ciąży możliwości farmakoterapii są ograniczone. Leczenie farmakologiczne w tym szczególnym okresie (zwłaszcza w pierwszym trymestrze) ma negatywny wpływ na rozwój płodu. Być może specjalista uzna za wskazane poddanie się zabiegowi, mającemu na celu wyeliminowanie obszarów serca generujących zaburzenia rytmu, lub zabezpieczenie serca przed groźnymi dla życia arytmiami.
    Nieznaczne zaburzenia rytmu serca nie zawsze wymagają leczenia, ostateczną decyzję o konieczności podjęcia terapii podejmuje kardiolog.

Nadciśnienie tętnicze
    W ciąży zazwyczaj obserwuje się tendencję obniżenia ciśnienia tętniczego krwi, jednakże u kobiet, u których rodzic chorował na nadciśnienie może dojść do podwyższenia ciśnienia. Dlatego bardzo ważna jest jego kontrola, ponieważ niekontrolowane nadciśnienie w ciąży może wiązać się z niską masą urodzeniową dziecka, a ta z kolei stanie się dla niego bagażem na całe życie w postaci podatności na rozwój nadciśnienia w wieku dorosłym. Obserwuje się, że dzieci matek chorujących na nadciśnienie, które urodziły się z niską masą urodzeniową (<2000 g), mają „słabsze” nerki (mniejsza liczba nefronów), a to może skutkować rozwojem nadciśnienia w ich dorosłym życiu. Kobiety, planujące ciążę nie powinny być leczone lekami przeciwnadciśnieniowymi z grupy sartanów i inhibitorów konwertazy angiotensyny. W ciąży farmaceutyki z powyższych grup są bezwzględnie przeciwwskazane, gdyż mają właściwości teratogenne (szkodliwe dla rozwoju płodu).

Objawy chorób serca w ciąży
    Wiele kobiet nie zdaje sobie sprawy z zaburzeń układu naczyniowo-sercowego i dopiero okres ciąży ujawnia chorobę serca. Szczególnie ważne jest w tym okresie obserwowanie swojego organizmu i reagowanie na niepokojące zmiany. Do objawów zwiastujących choroby układu naczyniowo-sercowego należą: duszności, zmniejszona tolerancja na wysiłek, obrzęki kończyn dolnych, omdlenia, zasłabnięcia, zawroty głowy, uczucie kołatania serca.
    Jeśli zaobserwujesz u siebie symptomy świadczące o chorobach układu naczyniowo-sercowego, udaj się do kardiologa, który zleci odpowiednie, niezagrażające płodowi badania.
    Przede wszystkim zapobiegaj
    Planując ciążę, a nawet długo przed podjęciem decyzji o macierzyństwie, należy pamiętać o odpowiedniej diecie, regularnej aktywności fizycznej i badaniach, które pozwolą uniknąć schorzeń układu naczyniowo-sercowego w czasie ciąży oraz po niej. Wiele ciekawych i przydatnych informacji dotyczących dbania o zdrowie serca można znaleźć na stronie www.modanaserce.pl.

STREFA PACJENTA

andrew branch 191921Mleko mamy jest podstawą menu maluszka w pierwszym roku życia. Karmienie piersią jest naturalne i daje wiele korzyści zarówno mamie, jak i dziecku. W pewnym momencie sam pokarm nie jest stanie zapewnić niezbędnych składników odżywczych czy wystarczającą ilość energii. Dlatego zachodzi potrzeba rozszerzenia diety niemowlaka.

e-ginekologia.pl - portal dla lekarzy ginekologówJeśli chcemy zabrać nasze niemowlę na pierwszy spacer w jeden z chłodniejszych dni, należy je do tego odpowiednio przygotować. Jedną z technik, która dobrze się sprawdza jest werandowanie małego dziecka, czyli przygotowanie niemowlaka do jesiennych spacerów. Od czego i w którym momencie zacząć hartowanie naszego maluszka? Jak odpowiednio dobrać odzież oraz środki pielęgnacyjne? Na te i inne pytania odpowiada położna, Ambasadorka kampanii „Położna na medal” – Anna Sapiejewska.

e-ginekologia.pl - portal dla lekarzy ginekologówRola położnej to nie tylko opieka nad dzieckiem, ale również wsparcie młodej mamy w czynnościach związanych z noworodkiem w pierwszych miesiącach po porodzie. Bardzo ważna okazuje się pomoc przy karmieniu piersią. Jak prawidłowo przygotować młodą mamę do karmienia? Czy technika, pozycja i czas karmienia ma duże znaczenie? Jakie mogą być skutki nieprawidłowego karmienia piersią? Na te i inne pytania odpowiada położna, ambasadorka kampanii „Położna na medal” – Arleta Kwiatkowska-Król.

Kaszki zbożowe z mlekiem modyfikowanym są źródłem węglowodanów złożonych, przede wszystkim skrobi, a także witamin z grupy B oraz cennych składników mineralnych. Produkty przeznaczone dla dorosłych mogą być nieodpowiednie dla najmłodszych. Małe dzieci są bowiem szczególną grupą konsumentów, niezwykle wrażliwych na działanie czynników zewnętrznych, w tym zanieczyszczeń potencjalnie występujących w żywności. Dlatego też ta przeznaczona dla nich musi spełniać wyjątkowo restrykcyjne normy. Zboża wykorzystywane w kaszkach BoboVita odpowiednich dla najmłodszych przechodzą nawet ponad 600 testów jakości.

e-ginekologia.pl - portal dla lekarzy dentystówSuplementacja witaminami u kobiety w czasie ciąży odgrywa niezwykle istotną rolę w prawidłowym funkcjonowaniu organizmu matki, ale przede wszystkim odpowiednim rozwoju jej dziecka. Wybór witamin jest bardzo ważny, ponieważ wpływa na zdrowie  i dobre samopoczucie ciężarnej oraz dziecka. Jakie witaminy będą odpowiednie dla przyszłej mamy i jej dziecka radzi Anna Sapiejewska, położna i Ambasadorka kampanii „Położna na medal”.

e-ginekologia.pl - portal dla lekarzy ginekologówHigiena kikuta pępowinowego z pozoru mogłaby się wydawać trudnym zadaniem dla młodej mamy. Pielęgnacja kikuta nie musi oznaczać stresu i obaw. Staje się to znacznie łatwiejsze, gdy mama małego dziecka pozna i zapamięta kilka wskazówek. Na co zwrócić uwagę i co jest ważne podczas pielęgnacji radzi Arleta Kwiatkowska–Król, położna i Ambasadorka kampanii „Położna na medal”.

e-ginekologia.pl - portal dla lekarzy ginekologówTrwa 4. edycja kampanii społeczno-edukacyjnej „Położna na medal”, w ramach której Ambasadorki kampanii radzą i edukują młode mamy i przyszłe mamy o ich prawach, roli położnej i o tym, jak dobrze przygotować się do porodu. Położna – Anna Sapiejewska mówi, jak kampania wpłynęła na jej życie zawodowe.

witamina cWitamina C to jedna z najbardziej popularnych, o której wiemy, że doskonale działa w kontekście naszej odporności, ochrony przed różnego rodzaju infekcjami. Tę witaminę możemy spotkać w owocach, w warzywach, możemy ją kupić w aptece w postaci suplementów diety. Można powiedzieć, że w przyrodzie obecna jest także czysta witamina C, aczkolwiek w sklepach i aptekach spotkamy ją rzadko. Jest to produkt, który należy odnieść do medycyny naturalnej. Oczywiście w tym miejscu dodamy, iż warto postawić na tę witaminę, warto ją przyjmować, a zwłaszcza ma to znaczenie w odniesieniu do dzieci.

e-ginekologia.pl - portal dla lekarzy ginekologówPacjenci z nietrzymaniem moczu obchodzili kolejną edycję Światowego Tygodnia Kontynencji (WCW), choć w zasadzie powodów do świętowania nie było wcale, bo przez ostatnie 12 miesięcy ich sytuacja wcale się nie poprawiła. Co więcej - nadal są ignorowani przez resort zdrowia.

e-ginekologia.pl - portal dla lekarzy ginekologówDotyk odgrywa bardzo istotną rolę w życiu nowonarodzonego dziecka. Daje poczucie ciepła bliskości i bezpieczeństwa, a także uczy, wychowuje i przynosi ulgę w dolegliwościach. Ma nieocenioną wartość w życiu codziennym matki i jej dziecka, dlatego nie może być bagatelizowany, ponieważ przynosi obojgu wiele korzyści.