e-ginekologia.pl - portal dla lekarzy ginekologówNiepłodność to jednostka chorobowa, która powoduje niemożność zajścia w ciążę. W 35% przyczyna niepłodności leży po stronie zarówno kobiet jak i mężczyzn, pozostały procent przypadków nie jest jasno określony co do przyczyny. O niepłodności możemy mówić, kiedy przez rok regularnego współżycia tzn. 3 - 4 razy w tygodniu bez stosowania środków antykoncepcyjnych, kobieta nie może zajść w ciążę. O tym, jaką rolę pełni położna w leczeniu niepłodności, opowie Alina Jedlińska, położna i ambasadorka kampanii „Położna na medal”.

47091531 xxlDlatego zalecane jest ograniczenie wypijanych porcji alkoholu. W przypadku kobiet do jednej, a mężczyzn dwóch dziennie. Standardowa porcja to 10-12 gramów czystego alkoholu, 100-120 ml czerwonego wina, 280-330 ml piwa, 30-40 ml wódki. Warto jednak pamiętać, że alkohol w każdej postaci jest szkodliwy, niezależnie od tego czy pijemy piwo,wino, czy wódkę.

Z danych Polskiego Towarzystwa Ginekologicznego wynika, że niepłodność dotyka już 1,5 mln par w Polsce. Mimo to niechętnie podejmujemy temat płodności – z powodu wstydu, obawy przed negatywną reakcją otoczenia, a także braku podstawowej wiedzy. Pary, które planują powiększenie rodziny, często nie są świadome tego, jak przebiega cykl menstruacyjny kobiety, a tym samym, kiedy są największe szanse na zapłodnienie.

stethoscope 1584222 12801Niepłodność to problem, z którym obecnie boryka się około 10-15 procent par w Polsce. Sytuacja ta staje się coraz bardziej powszechna. Zmiana stylu życia i odwlekanie decyzji o posiadaniu dzieci to najczęstsze przyczyny problemów z zajściem w ciążę, co szczególnie odnosi się do pań. U mężczyzn wiek nie ma tak wielkiego znaczenia. Jednak zauważono, że problem niepłodności w takim samym stopniu dotyczy obojga płci.

Do jednych z najczęściej diagnozowanych przyczyn niepłodności w Polsce należy niedrożność jajowodów. Dotyczy ona już co czwartej kobiety, która stara się o dziecko. Zaburzenie to nie wywołuje bólu, dlatego często wykrywane jest dopiero w trakcie badań diagnostycznych prowadzonych przez lekarza ginekologa w celu określenia powodu problemu z zajściem w ciążę.

badania rezerwy jajnikowejZmiana stylu życia sprawiła, że coraz więcej kobiet decyduje się na późne macierzyństwo. Szanse na zajście w ciążę w sposób naturalny maleją jednak wraz z wiekiem i po 40. roku życia wynoszą zaledwie 10 proc. O tym, jak długo można odkładać decyzję o ciąży, powiedzą nowoczesne badania rezerwy jajnikowej, m.in. badanie hormonu AMH i FSH.

mierzyć płodnośćPłodność kobiet trzydziestoletnich jest dwukrotnie mniejsza od płodności dwudziestolatek.[1]Tymczasem coraz więcej par decyduje się na pierwsze dziecko właśnie po przekroczeniu 30-go roku życia. Współczesna medycyna pozwala dokładnie mierzyć płodność i oszacować szanse na zajście w ciążę – jak się to robi i dlaczego warto?