pieczenie w pochwieKażda kobieta prowadząca aktywne życie seksualne przynajmniej raz w swoim życiu zetknęła się z tym problemem. Pieczenie w pochwie, często połączone z innymi objawami jak: swędzenie, upławy czy nieprzyjemny zapach, to sygnał, że zdrowie intymne jest zagrożone. Nie należy jednak wpadać  w panikę. Infekcje intymne zdarzają się często i są spowodowane bardzo różnymi czynnikami, nie zawsze muszą być wynikiem kontaktu seksualnego z inną chorą osobą. Jest wiele przyczyn takich infekcji – od skorzystania ze wspólnego ręcznika, poprzez antybiotykoterapię, po nadmierną higienę intymną. Zdarzają się więc one powszechnie i łatwo je „nabyć”. Na szczęście dla pacjentek infekcje intymne także stosunkowo łatwo wyleczyć. Trzeba je tylko szybko i dobrze zdiagnozować.

Ważne ph

Do istotnych zadań kobiety chcącej utrzymać swoje zdrowie intymne – poza rozsądnym podejściem do kontaktów seksualnych, polegającym na unikaniu zachowań ryzykownych, a także używaniu prezerwatyw – należy dbałość o utrzymanie prawidłowego ph pochwy. Jego właściwy poziom mieści się w granicach 3,8 – 4,5. Ph w pochwie powinno być więc kwaśne. Dzięki temu chorobotwórcze drobnoustroje nie mogą w nim przeżyć. Jednak ph może dość łatwo i szybko ulec podwyższeniu i wówczas nie będzie pełnić właściwej  ochrony. Do czynników zmieniających niekorzystnie kwasowość w pochwie należą: różnego rodzaju zakażenia bakteryjne, choroby przenoszone drogą płciową, przedwczesne pęknięcie pęcherza płodowego, obniżony poziom estrogenów, zainfekowanie ran pooperacyjnych, a także: nadmierna lub niewłaściwa higiena intymna, np. używanie środków do mycia o niewłaściwym ph. Higiena okolic intymnych wymaga stosowania płynów o kwaśnym ph, najlepiej z dodatkiem pałeczek kwasu mlekowego, które chronią wnętrze pochwy przed namnażaniem się szkodliwych drobnoustrojów. Skutki niewłaściwego ph to przede wszystkim objawy chorobowe i ryzyko dla zdrowia, a dodatkowo: obniżenie komfortu życia kobiety.

Jak sprawdzić poziom ph?

Prawidłowość ph powinno sprawdzać się nie tylko, gdy pojawiają się objawy chorobowe jak świąd, rybi zapach z pochwy, upławy czy pieczenie w okolicach intymnych, ale też wówczas, gdy doszło do współżycia z nowym partnerem bez użycia prezerwatywy, podczas zakażenia bakteryjnego, po zakończeniu antybiotykoterapii, przed i po zabiegach w obrębie pochwy oraz w przypadku pojawienia się ryzyka przedwczesnego porodu. Warto także badać poziom ph w celu skontrolowania jego poziomu, profilaktycznie, dla utrzymania zdrowia intymnego.

Badanie poziomu ph jest bardzo proste i możliwe do wykonania w warunkach domowych dzięki testowi Gine intima test ph. Test wykonuje się samodzielnie i trwa on kilkanaście sekund, od razu też pacjentka może odczytać wynik. Wystarczy tylko włożyć tester do pochwy w opisany na ulotce sposób i przyciskać przez 10 sekund do tylnej ścianki pochwy. Po wyjęciu aplikatora porównując kolor na powierzchni testującej z dołączoną do produktu skalą kolorystyczną można odczytać poziom ph w pochwie. Szczegółowy i bardzo dokładny opis oraz sposób przeprowadzenia testu znajduje się w ulotce dołączonej do produktu, a także pod następującym adresem: https://www.mojaintima.pl/ulotka-gineintima-testpH.html.

Skutki zaniedbań

Jak wszędzie, tak również i w przypadku zdrowia, lekceważenie i zaniedbania mogą prowadzić do wyjątkowo negatywnych skutków...

Upławy, pieczenie w pochwie, swędzenie czy przykry, rybi zapach z pochwy sugerują infekcję o charakterze grzybiczym lub bakteryjnym. Dzięki testowi ph można zdiagnozować zakażenie bakteryjne i nie tylko osłabić objawy, ale przede wszystkim podjąć właściwe leczenie, bez którego pełny powrót do zdrowia będzie utrudniony. Wykonanie testu w tym czasie wykaże podwyższone ph i będzie sygnałem dla kobiety, iż należy je obniżyć, co da szansę na zniszczenie bakterii wywołujących infekcje, jednak nie pokona grzybów czy drożdżaków. Tego można dokonać tylko przy odpowiednim leczeniu farmakologicznym.

Test Gine intima  jest zalecany do stosowania profilaktycznie dwa razy w tygodniu u kobiet, które prowadzą aktywne życie seksualne. Zaś kobiety, które zauważyły jakieś niepokojące objawy także powinny wykonać test i w celu potwierdzenia – powtórzyć go za kilka godzin lub następnego dnia. Zlekceważenie przykrych objawów (upławy, pieczenie w pochwie czy rybi zapach) prowadzić może do zbyt późnego zdiagnozowania problemu i - co za tym idzie – opóźnia leczenie.

Test ph to najszybszy i najprostszy sposób na ustalenie, czy przyczyną są bakterie czy drożdżaki oraz podjęcie właściwych działań.