erekawice2

National Cancer InstituteRak piersi jest najczęstszym nowotworem złośliwym u kobiet w Polsce i w krajach zachodnich. W Polsce rocznie umiera z jego powodu 5 tysięcy kobiet. Profilaktycznie kobiety od 20 roku życia, pomiedzy 7 a 10 dniem cyklu, powinny same badac swoje pierwsi w kierunku raka. Jak to zrobić? Oto krótki instruktaż.

39411648 xxlTo MIT. Faktycznie, najczęściej występującym czynnikiem ryzyka rozwoju raka szyjki macicy jest zakażenie komórek nabłonka szyjki macicy wirusem brodawczaka ludzkiego (human papilloma virus – HPV). Ale niejedynym.

Dlatego nawet zaszczepienie się przeciwko HPV – dające olbrzymią szansę na uniknięcie nowotworu – nie zwalnia z dobrego nawyku wykonywania badań cytologicznych. Tylko regularna ocena wymazu z kanału rodnego daje pewność wykrycia zmian przedrakowych oraz raka w bardzo wczesnej fazie (a wówczas całkowicie wyleczalnego).

mandalaZachorowalność na raka piersi w Polsce rośnie. Do tego chorują coraz młodsze kobiety. Wielu przedwczesnych śmierci z tego powodu można by jednak uniknąć. Fakty są nieubłagane. Rak piersi jest najczęściej występującym nowotworem złośliwym występującym u kobiet (23 proc. wszystkich zachorowań na raka).

W Polsce rak piersi jest najczęściej diagnozowanym nowotworem u kobiet i drugą nowotworową przyczyną ich śmierci. U co trzeciej chorej rozwija się do postaci zaawansowanej. Temat choroby nowotworowej to często temat tabu, jednak nawet jej zaawansowany stopień pozwala prowadzić w miarę normalne życie. Obok odpowiedniego leczenia ogromne znaczenie ma tu wsparcie bliskich, przede wszystkim partnera. O tym, dlaczego jest to istotne i jak mądrze wspierać chore, informuje kampania „BreastFit. Kobiecy biust. Męska sprawa”, której druga edycja właśnie ruszyła.

e-ginekologia.pl - portal dla lekarzy ginekologówPacjenci z nietrzymaniem moczu obchodzili kolejną edycję Światowego Tygodnia Kontynencji (WCW), choć w zasadzie powodów do świętowania nie było wcale, bo przez ostatnie 12 miesięcy ich sytuacja wcale się nie poprawiła. Co więcej - nadal są ignorowani przez resort zdrowia.

fotolia 102174024 subscription monthly mInfekcje intymne wydają się nie mieć końca? Poznaj sposoby, dzięki którym zapobiegniesz nawrotom choroby.

fotolia 70908473 subscription monthly mNietolerancja laktozy to dolegliwość polegająca na niezdolności układu pokarmowego do trawienia laktazy: cukru złożonego zwartego w mleku i jego przetworach. Jakie mogą być objawy nietolerancji i jak z nimi walczyć?

fotolia 76244051 subscription monthly mChoroba Leśniowskiego-Crohna należy do nieswoistych zapaleń jelit i zazwyczaj ma charakter przewlekły. Jakie są jej objawy i możliwości leczenia?

Jaki produkt do higieny intymnej wybraćStrefa intymna jest delikatna, dlatego do jej pielęgnacji należy zastosować łagodne preparaty. Flora bakteryjna tych miejsc jest wrażliwa i wymaga użycia specjalistycznych produktów. W utrzymaniu higieny intymnej pomocne są m.in.: płyny, żele, irygatory, pianki, oliwki, kremy oraz, nawilżone różnymi preparatami, chusteczki.

Wbrew powszechnym opiniom mięśniaki macicy to choroba dotykająca także kobiety w wieku rozrodczym. Szacuje się, że cierpi na nią 50–60 proc. kobiet między 35 a 45 rokiem życia. Choroba ta może przekreślić plany macierzyńskie. Nadzieję daje nowoczesna farmakoterapia, która pomaga przeprowadzić zabieg wycięcia guzów bez konieczności usuwania macicy. Leczenie to jest standardem w większości krajów Unii Europejskiej, w Polsce nie podlega jednak refundacji.

girl 97433 1280Mianem przydatków określa się zespół narządów kobiecych, który obejmuje jajniki, jajowody i struktury podtrzymujące je. Przydatki mogą być zainfekowane, a zapalenie przydatków w niektórych przypadkach może prowadzić do wystąpienia u kobiety wielu groźnych komplikacji, z niepłodnością włącznie.

zurawina na zapalenie pecherza moczowegoNieprzyjemna dolegliwość jaką jest zakażenie układu moczowego może spotkać zarówno kobiety jak i mężczyzn. Wywołują ją drobnoustroje, najczęściej bakterie znajdujące się w drogach moczowych. Co wpływa na powstawanie zakażeń, kiedy należy udać się do specjalisty i jak się przed nią chronić? To pytania, jakie pojawiają się w głowie słysząc o zakażeniu dróg moczowych.

Z badań wynika, że w przypadku wczesnego raka piersi ok. 30–40 proc. pacjentek może mieć nawrót choroby, a w raku miejscowo zaawansowanym – nawet 90 proc. Wiele zależy od stopnia zaawansowania nowotworu, czyli wielkości guza, zajęcia węzłów chłonnych czy wielkości przerzutów węzłowych. Duże znaczenie ma również biologia nowotworu, jego fenotyp i stopień złośliwości. Statystycznie ryzyko nawrotu jest nieco wyższe u pacjentek bardzo młodych.

pieczenie w pochwieKażda kobieta prowadząca aktywne życie seksualne przynajmniej raz w swoim życiu zetknęła się z tym problemem. Pieczenie w pochwie, często połączone z innymi objawami jak: swędzenie, upławy czy nieprzyjemny zapach, to sygnał, że zdrowie intymne jest zagrożone. Nie należy jednak wpadać  w panikę. Infekcje intymne zdarzają się często i są spowodowane bardzo różnymi czynnikami, nie zawsze muszą być wynikiem kontaktu seksualnego z inną chorą osobą. Jest wiele przyczyn takich infekcji – od skorzystania ze wspólnego ręcznika, poprzez antybiotykoterapię, po nadmierną higienę intymną. Zdarzają się więc one powszechnie i łatwo je „nabyć”. Na szczęście dla pacjentek infekcje intymne także stosunkowo łatwo wyleczyć. Trzeba je tylko szybko i dobrze zdiagnozować.

Sprzęt Ginekologiczny